![]() |
Jan Amos Komenski (1592-1670) |
Na przestrzeni wieków zmieniały się formy i metody nauczania. Początkowo proces dydaktyczny opierał się
przede wszystkim na przekazywaniu przez nauczyciela za pomocą słowa
mówionego, potem pisanego i drukowanego (werbalizm). Wiek XVI to początki stosowania w nauczaniu pomocy naukowych w postaci rysunków, wykresów i wybranych przedmiotów naturalnych. (ówcześni myśliciele to między innymi →
T. Campanella, J. W. Andreae, F. Bacon, R. Descartes). W tym
samym czasie W. Ratke zwraca uwagę, że uczenie się na pamięć i
bez zrozumienia zabija inteligencję dziecka i osłabia rozwój
umysłowy. Naukowym opracowaniem zajął się w XVII wieku J. A. Komeński
(uważany za prekursora naukowej pedagogiki). W swoim dziele „Wielka dydaktyka” („Opera didactica omnia") z 1657 roku uzasadnia
konieczność stosowania w nauczaniu różnorodnych pomocy, w
zależności od wieku i rozwoju uczniów: konkretnych rzeczy, a w
razie ich niemożności – odpowiednich rycin, map, obrazów, modeli
itp. Komeński opracował po raz pierwszy bogato ilustrowane podręczniki („Orbis sensualium pictus”; „Janua linguarum reserata”).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz