czwartek, 23 marca 2017

DEFINICJA ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH


Często można spotkać się z innymi określeniami takimi jak: pomoce naukowe, pomoce dydaktyczne, pomoce poglądowe, środki poglądowe. Jednak najbardziej odpowiednią nazwą dla środków stosowanych w procesie dydaktyczno – wychowawczym są środki dydaktyczne definiowane jako przedmioty materialne, które, dostarczając uczniom określonych bodźców oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk itd., ułatwiają im bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości, dzięki czemu usprawniają proces nauczania - uczenia się, a przez to wpływają korzystnie na jego efekty końcowe.
Obecnie najczęściej używa się terminu środki dydaktyczne żeby podkreślić, że są to narzędzia w ręku nauczyciela, a ich skuteczność w dużym stopniu zależy od umiejętności ich zastosowania.

Co może być środkiem dydaktycznym?
Na środki dydaktyczne składają się zarówno tzw. pomoce naukowe, a więc przedmioty, którymi posługuje się nauczyciel, aby tym skuteczniej realizować cele i zadania kształcenia, jak i indywidualne wyposażenie uczniów, tzn. podręczniki szkolne, zeszyty do ćwiczeń, przybory do pisania itp. Pomoce naukowe, służące przede wszystkim do realizacji zasady poglądowości w nauczaniu, są narzędziami pracy nauczyciela. Natomiast podręczniki, zeszyty i inne przedmioty należące do indywidualnego wyposażenie uczniów są narzędziami ich pracy. Do środków dydaktycznych zalicza się również urządzenia sportowe, działki botaniczne itp., będące terenem pracy i nauczycieli i uczniów.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz