Często można spotkać się
z innymi określeniami takimi jak: pomoce naukowe, pomoce
dydaktyczne, pomoce poglądowe, środki poglądowe. Jednak
najbardziej odpowiednią nazwą dla środków stosowanych w procesie
dydaktyczno – wychowawczym są środki dydaktyczne definiowane jako przedmioty materialne, które, dostarczając uczniom określonych bodźców oddziałujących na ich wzrok, słuch, dotyk itd., ułatwiają im bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości, dzięki czemu usprawniają proces nauczania - uczenia się, a przez to wpływają korzystnie na jego efekty końcowe.
Obecnie najczęściej używa się terminu środki dydaktyczne żeby podkreślić, że są to narzędzia w ręku nauczyciela, a ich skuteczność w dużym stopniu zależy od umiejętności ich zastosowania.
Co może być środkiem dydaktycznym?
Co może być środkiem dydaktycznym?
Na środki dydaktyczne składają się
zarówno tzw. pomoce naukowe, a więc przedmioty, którymi posługuje
się nauczyciel, aby tym skuteczniej realizować cele i zadania
kształcenia, jak i indywidualne wyposażenie uczniów, tzn.
podręczniki szkolne, zeszyty do ćwiczeń, przybory do pisania itp.
Pomoce naukowe, służące przede wszystkim do realizacji zasady
poglądowości w nauczaniu, są narzędziami pracy nauczyciela.
Natomiast podręczniki, zeszyty i inne przedmioty należące do
indywidualnego wyposażenie uczniów są narzędziami ich pracy. Do
środków dydaktycznych zalicza się również urządzenia sportowe,
działki botaniczne itp., będące terenem pracy i nauczycieli i
uczniów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz