czwartek, 23 marca 2017

KLASYFIKACJE ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH

Można dokonać różnego podziału środków dydaktycznych biorąc pod uwagę ich pochodzenia, przeznaczenia, stopnia złożoności itp.

Najprostsza wydaje się nam klasyfikacja zaproponowana przez Eugeniusza Kamedułę. Według niego środki dydaktyczne dzielimy na:
1) naturalne (przedmioty, okazy, urządzenia, zjawiska i procesy) oraz przygotowane specjalnie dla potrzeb kształcenia,
2) w grupie środków przygotowanych specjalnie można wyodrębnić materiały dydaktyczne i urządzenia techniczne służące do ich ekspozycji,
3) ze względu na sposób odbioru treści możemy środki dydaktyczne podzielić na:
         a) wizualne (wzrokowe) - oryginalne przedmioty lub ich zastępniki, wykresy, mapy, itp.,
         b) audytywne (słuchowe) -  magnetofony, radio, nagrania, płyty itp.,
         c) audiowizualne (wzrokowo-słuchowe) - film dźwiękowy, telewizja, płyty, itp.


Schematy ułatwiające zrozumienie podziału dokonanego
przez E. Kamedułę.



















Istnieje mnóstwo podziałów środków dydaktycznych. Spróbowałyśmy zebrać je wszystkie w całość:
Środki:
1) wzrokowe:
    - bezpośrednie,
    - pośrednie
2) słuchowe,
3) wzrokowo - słuchowe,

Środki proste:
1) słowne,
2) wzrokowe.

Środki złożone;
1) mechaniczne (wzrokowe, słuchowe i wzrokowo-słuchowe),
2) masowego przekazu,
3) automatyzacja uczenia się,
4) maszyny dydaktyczne.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz