Najprostsza wydaje się nam klasyfikacja zaproponowana przez Eugeniusza Kamedułę. Według niego środki dydaktyczne dzielimy na:
Schematy ułatwiające zrozumienie podziału dokonanego
przez E. Kamedułę.
3) wzrokowo - słuchowe,
Środki proste:
1) słowne,
2) wzrokowe.
Środki złożone;
1) mechaniczne (wzrokowe, słuchowe i wzrokowo-słuchowe),
2) masowego przekazu,
3) automatyzacja uczenia się,
4) maszyny dydaktyczne.
1) naturalne (przedmioty, okazy, urządzenia, zjawiska i procesy) oraz przygotowane specjalnie dla potrzeb kształcenia,
2) w grupie środków przygotowanych specjalnie można wyodrębnić materiały dydaktyczne i urządzenia techniczne służące do ich ekspozycji,
3) ze względu na sposób odbioru treści możemy środki dydaktyczne podzielić na:
a) wizualne (wzrokowe) - oryginalne przedmioty lub ich zastępniki, wykresy, mapy, itp.,
b) audytywne (słuchowe) - magnetofony, radio, nagrania, płyty itp.,
c) audiowizualne (wzrokowo-słuchowe) - film dźwiękowy, telewizja, płyty, itp.
Schematy ułatwiające zrozumienie podziału dokonanego
przez E. Kamedułę.
Istnieje mnóstwo podziałów środków dydaktycznych. Spróbowałyśmy zebrać je wszystkie w całość:
Środki:
1) wzrokowe:
- bezpośrednie,
- pośrednie
2) słuchowe,3) wzrokowo - słuchowe,
Środki proste:
1) słowne,
2) wzrokowe.
Środki złożone;
1) mechaniczne (wzrokowe, słuchowe i wzrokowo-słuchowe),
2) masowego przekazu,
3) automatyzacja uczenia się,
4) maszyny dydaktyczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz