Jest to jedna z głównych
prawidłowości w procesie nauczania i uczenia się. Oznacza
konieczność zapewnienia w działalności dydaktycznej
bezpośredniego poznania rzeczy, zjawisk i procesów, a jeśli to
niemożliwe/trudne – stworzenie możliwości poznania pośredniego.
J. A. Komeński – pierwszy w sposób naukowy uzasadnił konieczność
stosowania takiej zasady w procesie nauczania. Poglądowe uczenie się
wg niego to takie, które realizuje się na konkretnych obrazach
dostrzeganych bezpośrednio przez dziecko (w samodzielnej obserwacji,
przy zdobywaniu wiedzy pod kierunkiem nauczyciela). Według niego
wierność wnioskowania i prawidłowość myślenia zależą od
wierności danych na podstawie których dokonujemy wywodów
logicznych i od prawidłowości samych wywodów. Wg K. D. Uszyńskiego
dziecko myśli barwami, formami i obrazami (więc zasada poglądowości
ułatwia przyswajanie materiału).
Teoriopoznawcze podstawy stosowania środków dydaktycznych w procesie kształcenia
(W wielkim skrócie☺)
- proces ten odbywa się przez całe życie,
- od najwcześniejszego okresu ważną rolę odgrywa kształcenie incydentalne,
- w początkowym okresie rozwoju człowieka dominuje poznanie zmysłowe,
- poznawanie rzeczywistości i kontakt ze środowiskiem ułatwiają opanowanie języka,
- uczenie się mowy przebiega przez naśladownictwo,
- mowa jest bardzo ważnym elementem w procesie opanowania pojęć (od ogólnych do szczegółowych),
- Z OGÓLNYCH PODSTAW TEORII POZNANIA WYNIKA, ŻE W DZIAŁALNOŚCI POZNAWCZEJ ISTOTNĄ ROLĘ ODGRYWA WIERNE POZNANIE ZMYSŁOWE, z czego łatwo wywnioskować, jak duże znaczenie mają środki dydaktyczne w procesie kształcenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz